Άνοιξε η συζήτηση για τη διεκδίκηση από την Ελλάδα αντισταθμιστικών οφελών για τον TAP. Την ίδια στιγμή η Κομισιόν ανέλαβε και θα εκπονήσει σχέδιο δράσης, σε συνεργασία με τους αρμόδιους υπουργούς των εμπλεκομένων χωρών, για την ταχύτερη προώθηση του Νοτίου Διαδρόμου φυσικού αερίου, μέρος του οποίου είναι και ο TAP.
Το σχέδιο αυτό θα είναι ένα είδος road map, το οποίο εξασφαλίσθηκε, στην πρώτη συνεδρίαση του Συμβουλευτικού Συμβουλίου που έγινε χθες στο Μπακού του Αζερμπαϊτζάν, ότι θα έχει τη στενή συνεργασία όλων των χωρών από τις οποίες περνά ο Νότιος Διάδρομος, καθώς και των εταιριών, ώστε να εφαρμοσθεί. Όπως υπογράμμισε ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν και υπεύθυνος για την ενεργειακή ένωση Μάρος Σέφκοβιτς, ο Νότιος Διάδρομος είναι το μοναδικό project, το οποίο θεωρείται ρεαλιστικό ως σήμερα και υπό αυτήν την έννοια αποτελεί υψηλή προτεραιότητα για την Ε.Ε.
Ο υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας Παναγιώτης Λαφαζάνης έθεσε στους συνομιλητές του, στο Μπακού, το ζήτημα των αντισταθμιστικών οφελών που επιδιώκει να έχει η Ελλάδα από τον TAP. Αν και δεν προσδιορίζονται αυτά στην επίσημη ανακοίνωση που εξέδωσε το υπουργείο, είναι γνωστό ότι η χώρα μας διεκδικεί πλέον transmission fees από τη διέλευση του αγωγού, ενώ σε δεύτερη φάση δεν αποκλείεται και η συμμετοχή του δημοσίου στην εταιρία διαχείρισης του. Ο κ. Λαφαζάνης, που διαβεβαίωσε για την πλήρη στήριξη της κυβέρνησης στον TAP και την ετοιμότητα της να εργαστεί για την όσο το δυνατό ταχύτερη υλοποίηση του, έθεσε το θέμα για τα αντισταθμιστικά οφέλη στον Αζέρο ομόλογο του Natiq Aliyav, στο διευθύνοντα σύμβουλο του TAP Ian Bradshaw, καθώς και στον πρόεδρο της BP Azerbaijan Gordon Birrell. Ο τελευταίος, μάλιστα, εμφανίζεται να είναι ανοιχτός στο να τεθούν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων οι προτάσεις της ελληνικής πλευράς.
Το δεύτερο σημαντικό που ανέδειξαν οι επαφές του κ. Λαφαζάνη ήταν η διαπιστωμένη κοινή βούληση Ελλάδας-Βουλγαρίας να εξεταστούν από κοινού άμεσα τα βήματα για την ταχύτερη ολοκλήρωση του IGB. Το θέμα αυτό είχε την ευκαιρία να συζητήσει ο κ Λαφαζάνης με την ομόλογο του από τη Βουλγαρία Temenuzhka Petkova. Όπως μεταδίδει το πρακτορείο ειδήσεων στη Σόφια Novinite.com, η τελική επενδυτική απόφαση για τον αγωγό αναμένεται να ληφθεί ως τα τέλη Μαίου, για να λειτουργήσει το 2018.
Οι προσδοκίες για το Νότιο Διάδρομο
Χρήσιμη και επιτυχή χαρακτήρισε την πρώτη συνεδρίαση του Συμβουλευτικού Συμβουλίου για το Νότιο Διάδρομο Φυσικού Αερίου ο κ. Σέφκοβιτς. Σε δηλώσεις του στον Τύπο, αμέσως μετά την ολοκλήρωση της συνάντησης, ανέφερε ότι στη διάρκεια της συνεδρίασης του Συμβουλευτικού Συμβουλίου συζητήθηκαν ζητήματα που έχουν να κάνουν με την περαιτέρω προώθηση του Νοτίου Διαδρόμου, αλλά και διάφορα προβλήματα που ανακύπτουν για την ολοκλήρωση του. Όπως είπε, ο Νότιος Διάδρομος είναι ένα μεγάλο, ενοποιημένο και σύνθετο project, το οποίο απαιτεί τη στενή συνεργασία των εμπλεκομένων χωρών και εταιριών.
«Η σημερινή συνάντηση ήταν χρήσιμη και επιτυχής. Τα εξειδικευμένα στελέχη της BP και άλλων εταιριών εξήγησαν τις δυσκολίες που πιθανόν να ανακύπτουν στην πραγματοποίηση του έργου. Συμφωνήσαμε ότι θα δουλέψουμε από κοινού σε ένα σχέδιο το οποίο θα ετοιμάσει η Κομισιόν σε συνεργασία με όλους τους αρμόδιους υπουργούς. Για την Ε.Ε. ο Νότιος Διάδρομος είναι το μοναδικό project το οποίο θεωρείται ρεαλιστικό ως σήμερα».
Προς αυτήν την κατεύθυνση θεωρείται ότι μπορεί να αυξηθεί η ποσότητα φυσικού αερίου που θα διοχετεύεται μέσω του αγωγού, από τα αρχικά 10 δισ. κ.μ. στα 20 δισ. κ.μ. «Το κοίτασμα του Σαχ Ντενίζ ΙΙ έχει τεράστια δυναμική», τόνισε ο κ. Σέφκοβιτς.
Ο ίδιος έκανε αναφορά και στον Turkish Stream, για τον οποίο δήλωσε για πρώτη φορά ότι «θα ληφθεί υπόψη» και ότι «θα διερευνηθεί πόσο αέριο μπορεί να μεταφέρει στην Ευρώπη». Ωστόσο, έσπευσε να προσθέσει ότι ο Νότιος Διάδρομος παραμένει πολύ πιο ώριμο έργο αδειοδοτικά και θεωρείται η κύρια πηγή για τη διαφοροποίηση της τροφοδοσίας της Ευρώπης με φυσικό αέριο. Άφησε, επίσης, ανοικτό το ενδεχόμενο η Ε.Ε. να επανεξετάσει όλα τα μακροπρόθεσμα συμβόλαια με τη Gazprom και τις άλλες εταιρείες, τα οποία, όπως είπε, «μπορεί να αλλάξουν, οπότε όλες οι λεπτομέρειες οφείλουν να συζητηθούν».
Στο κάδρο και το Τουρκμενιστάν
Ο Τύπος του Αζερμπαϊτζάν ανέδειξε χθες και μια ακόμη πηγή τροφοδοσίας για την Ευρώπη. Το Τουρκμενιστάν, το οποίο, ωστόσο, χρειάζεται να επιλύσει διμερή ζητήματα με το Αζερμπαϊτζάν, τεχνολογικού και νομικού χαρακτήρα. Να σημειωθεί ότι οι διαπραγματεύσεις μεταξύ Ε.Ε., Αζερμπαϊτζάν και Τουρκμενιστάν για τον Διακαυκάσιο αγωγό ξεκίνησαν το 2011 και το 2013 υπογράφηκε συμφωνία-πλαίσιο μεταξύ Τουρκμενιστάν και Τουρκίας, ώστε το φυσικό αέριο από την πρώτη να διοχετεύεται, μέσω της δεύτερης, στην Ευρώπη. Η κατασκευή υποθαλάσσιου αγωγού στην Κασπία ως τις ακτές του Αζερμπαϊτζάν υποστηρίζεται ως η καλύτερη δυνατή λύση. Το Τουρκμενιστάν θεωρεί ότι η συγκατάθεση του Αζερμπαϊτζάν είναι κρίσιμη παράμετρος για την κατασκευή του υποθαλάσσιου αγωγού, ωστόσο, χρειάζεται να αποσαφηνισθεί η νομική διάσταση του έργου. Από την πλευρά του το Αζερμπαϊτζάν υποστηρίζει ότι είναι έτοιμο να διαθέσει εδάφη και υποδομές και να συζητήσει δυνατότητες μεταφοράς, ώστε να γίνει ρεαλιστικό το έργο αυτό.
[της Αθηνάς Καλαϊτζόγλου]
energia.gr
13/2/15
--
-
---
Το σχέδιο αυτό θα είναι ένα είδος road map, το οποίο εξασφαλίσθηκε, στην πρώτη συνεδρίαση του Συμβουλευτικού Συμβουλίου που έγινε χθες στο Μπακού του Αζερμπαϊτζάν, ότι θα έχει τη στενή συνεργασία όλων των χωρών από τις οποίες περνά ο Νότιος Διάδρομος, καθώς και των εταιριών, ώστε να εφαρμοσθεί. Όπως υπογράμμισε ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν και υπεύθυνος για την ενεργειακή ένωση Μάρος Σέφκοβιτς, ο Νότιος Διάδρομος είναι το μοναδικό project, το οποίο θεωρείται ρεαλιστικό ως σήμερα και υπό αυτήν την έννοια αποτελεί υψηλή προτεραιότητα για την Ε.Ε.
Ο υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας Παναγιώτης Λαφαζάνης έθεσε στους συνομιλητές του, στο Μπακού, το ζήτημα των αντισταθμιστικών οφελών που επιδιώκει να έχει η Ελλάδα από τον TAP. Αν και δεν προσδιορίζονται αυτά στην επίσημη ανακοίνωση που εξέδωσε το υπουργείο, είναι γνωστό ότι η χώρα μας διεκδικεί πλέον transmission fees από τη διέλευση του αγωγού, ενώ σε δεύτερη φάση δεν αποκλείεται και η συμμετοχή του δημοσίου στην εταιρία διαχείρισης του. Ο κ. Λαφαζάνης, που διαβεβαίωσε για την πλήρη στήριξη της κυβέρνησης στον TAP και την ετοιμότητα της να εργαστεί για την όσο το δυνατό ταχύτερη υλοποίηση του, έθεσε το θέμα για τα αντισταθμιστικά οφέλη στον Αζέρο ομόλογο του Natiq Aliyav, στο διευθύνοντα σύμβουλο του TAP Ian Bradshaw, καθώς και στον πρόεδρο της BP Azerbaijan Gordon Birrell. Ο τελευταίος, μάλιστα, εμφανίζεται να είναι ανοιχτός στο να τεθούν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων οι προτάσεις της ελληνικής πλευράς.
Το δεύτερο σημαντικό που ανέδειξαν οι επαφές του κ. Λαφαζάνη ήταν η διαπιστωμένη κοινή βούληση Ελλάδας-Βουλγαρίας να εξεταστούν από κοινού άμεσα τα βήματα για την ταχύτερη ολοκλήρωση του IGB. Το θέμα αυτό είχε την ευκαιρία να συζητήσει ο κ Λαφαζάνης με την ομόλογο του από τη Βουλγαρία Temenuzhka Petkova. Όπως μεταδίδει το πρακτορείο ειδήσεων στη Σόφια Novinite.com, η τελική επενδυτική απόφαση για τον αγωγό αναμένεται να ληφθεί ως τα τέλη Μαίου, για να λειτουργήσει το 2018.
Οι προσδοκίες για το Νότιο Διάδρομο
Χρήσιμη και επιτυχή χαρακτήρισε την πρώτη συνεδρίαση του Συμβουλευτικού Συμβουλίου για το Νότιο Διάδρομο Φυσικού Αερίου ο κ. Σέφκοβιτς. Σε δηλώσεις του στον Τύπο, αμέσως μετά την ολοκλήρωση της συνάντησης, ανέφερε ότι στη διάρκεια της συνεδρίασης του Συμβουλευτικού Συμβουλίου συζητήθηκαν ζητήματα που έχουν να κάνουν με την περαιτέρω προώθηση του Νοτίου Διαδρόμου, αλλά και διάφορα προβλήματα που ανακύπτουν για την ολοκλήρωση του. Όπως είπε, ο Νότιος Διάδρομος είναι ένα μεγάλο, ενοποιημένο και σύνθετο project, το οποίο απαιτεί τη στενή συνεργασία των εμπλεκομένων χωρών και εταιριών.
«Η σημερινή συνάντηση ήταν χρήσιμη και επιτυχής. Τα εξειδικευμένα στελέχη της BP και άλλων εταιριών εξήγησαν τις δυσκολίες που πιθανόν να ανακύπτουν στην πραγματοποίηση του έργου. Συμφωνήσαμε ότι θα δουλέψουμε από κοινού σε ένα σχέδιο το οποίο θα ετοιμάσει η Κομισιόν σε συνεργασία με όλους τους αρμόδιους υπουργούς. Για την Ε.Ε. ο Νότιος Διάδρομος είναι το μοναδικό project το οποίο θεωρείται ρεαλιστικό ως σήμερα».
Προς αυτήν την κατεύθυνση θεωρείται ότι μπορεί να αυξηθεί η ποσότητα φυσικού αερίου που θα διοχετεύεται μέσω του αγωγού, από τα αρχικά 10 δισ. κ.μ. στα 20 δισ. κ.μ. «Το κοίτασμα του Σαχ Ντενίζ ΙΙ έχει τεράστια δυναμική», τόνισε ο κ. Σέφκοβιτς.
Ο ίδιος έκανε αναφορά και στον Turkish Stream, για τον οποίο δήλωσε για πρώτη φορά ότι «θα ληφθεί υπόψη» και ότι «θα διερευνηθεί πόσο αέριο μπορεί να μεταφέρει στην Ευρώπη». Ωστόσο, έσπευσε να προσθέσει ότι ο Νότιος Διάδρομος παραμένει πολύ πιο ώριμο έργο αδειοδοτικά και θεωρείται η κύρια πηγή για τη διαφοροποίηση της τροφοδοσίας της Ευρώπης με φυσικό αέριο. Άφησε, επίσης, ανοικτό το ενδεχόμενο η Ε.Ε. να επανεξετάσει όλα τα μακροπρόθεσμα συμβόλαια με τη Gazprom και τις άλλες εταιρείες, τα οποία, όπως είπε, «μπορεί να αλλάξουν, οπότε όλες οι λεπτομέρειες οφείλουν να συζητηθούν».
Στο κάδρο και το Τουρκμενιστάν
Ο Τύπος του Αζερμπαϊτζάν ανέδειξε χθες και μια ακόμη πηγή τροφοδοσίας για την Ευρώπη. Το Τουρκμενιστάν, το οποίο, ωστόσο, χρειάζεται να επιλύσει διμερή ζητήματα με το Αζερμπαϊτζάν, τεχνολογικού και νομικού χαρακτήρα. Να σημειωθεί ότι οι διαπραγματεύσεις μεταξύ Ε.Ε., Αζερμπαϊτζάν και Τουρκμενιστάν για τον Διακαυκάσιο αγωγό ξεκίνησαν το 2011 και το 2013 υπογράφηκε συμφωνία-πλαίσιο μεταξύ Τουρκμενιστάν και Τουρκίας, ώστε το φυσικό αέριο από την πρώτη να διοχετεύεται, μέσω της δεύτερης, στην Ευρώπη. Η κατασκευή υποθαλάσσιου αγωγού στην Κασπία ως τις ακτές του Αζερμπαϊτζάν υποστηρίζεται ως η καλύτερη δυνατή λύση. Το Τουρκμενιστάν θεωρεί ότι η συγκατάθεση του Αζερμπαϊτζάν είναι κρίσιμη παράμετρος για την κατασκευή του υποθαλάσσιου αγωγού, ωστόσο, χρειάζεται να αποσαφηνισθεί η νομική διάσταση του έργου. Από την πλευρά του το Αζερμπαϊτζάν υποστηρίζει ότι είναι έτοιμο να διαθέσει εδάφη και υποδομές και να συζητήσει δυνατότητες μεταφοράς, ώστε να γίνει ρεαλιστικό το έργο αυτό.
[της Αθηνάς Καλαϊτζόγλου]
energia.gr
13/2/15
--
-
Θέμα αντισταθμιστικών οφελών από τον αγωγό ΤΑΡ έθεσε ο Λαφαζάνης (Επαφές στο Αζερμπαϊτζάν)
- Στις εργασίες του Πρώτου Συμβουλευτικού Συμβουλίου για τον Νότιο Διάδρομο Φυσικού Αερίου, που διεξήχθη σήμερα στο Μπακού, συμμετείχε ο Υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Παναγιώτης Λαφαζάνης στο πλαίσιο της διήμερης επίσκεψής του, στο Αζερμπαϊτζάν...
---
Καβάλα: Μαζική διαμαρτυρία κατά της διέλευσης του TAP από καλλιεργήσιμες εκτάσεις
Οι απαλλοτριώσεις φρενάρουν τον ΤΑΡ
Συμφωνία διασύνδεσης αγωγών ΤΑΡ και ICGB στην Κομοτηνή
Τα 3 «ΟΧΙ» των Αζέρων στον Λαφαζάνη για τον αγωγό ΤΑΡ...
ΑπάντησηΔιαγραφή«Οχι» απάντησε η Socar στα τρία αιτήματα του Παναγιώτη Λαφαζάνη για μείωση της τιμής του φυσικού αερίου, επιβολή τελών διέλευσης και συμμετοχή της Ελλάδας στον αγωγό TAP.
Μόνο μέσω εξαγοράς ποσοστού μπορεί η Ελλάδα να μπει στην κοινοπραξία TAP, εάν καταφέρει να δημιουργήσει μια εταιρεία με θετική πιστοληπτική ικανότητα και να δώσει εγγυήσεις ότι θα πληρώνει εγκαίρως τις υποχρεώσεις της.
«Εάν η Ελλάδα θέλει να αγοράσει κάποιο μερίδιο, είμαστε έτοιμοι να πουλήσουμε. Ωστόσο, βασική προϋπόθεση είναι ότι η ελληνική πλευρά θα πρέπει να πληρώσει το τίμημα εγκαίρως. Οι επιθυμίες μας συμπίπτουν. Ένα ακόμη θέμα είναι να βρεθεί μια αξιόχρεη εταιρεία, η οποία δεν θα οδηγήσει σε καθυστέρηση την κατασκευή του αγωγού και την υλοποίηση του project του Νοτίου Διαδρόμου».
Αυτή είναι η απάντηση στη νέα κυβέρνηση για συμμετοχή της Ελλάδας στον αγωγό TAP από τον Elshad Nasirov, εκτελεστικό αντιπρόεδρο της ενεργειακής εταιρείας των Αζέρων Socar. Η είδηση μεταδόθηκε από το πρακτορείο ειδήσεων της χώρας Trend.............http://www.crashonline.gr/τα-3-οχι-των-αζέρων-στον-λαφαζάνη-για/
18/2/15